CATE LEGUME SI FRUCTE MANANCA ZILNIC COPILUL TAU?

legume-si-fructe-vibracell

CATE LEGUME SI FRUCTE MANANCA ZILNIC COPILUL TAU?

legume si fructe

Copilaria se asociaza cu un proces intens de invatare. Orice proces de invatare implica in mod automat greseala. La varsta scolara, parintii sunt responsabili de greselile din alimentatia copiilor si tot ei sunt cei care ar trebui sa corecteze aceste greseli.

Meniul zilnic trebuie sa fie format din trei mese principale si doua gustari, si sa contina minim 5 portii de legume si fructe proaspete, de preferat sa fie de sezon.

Insa, de cele mai multe ori, nu este importanta cantitatea, ci calitatea alimentelor pe care le consuma copilul. Este foarte important ca dieta scolarului sa fie bogata in alimente sanatoase, de tipul legumelor, fructelor, cerealelor integrale, pestelui sau lactatelor si cat mai saraca in produse de tip fast sau junk-food.

Stiai ca Romania se afla pe ultimul loc la consumul de legume si fructe proaspete, conform Eurostat (Oficiul European de Statistica)?

Dulciurile, prajiturile, bauturile acidulate sau indulcite trebuie reduse cat mai mult in meniul lui zilnic, insa este indicat sa gasesti intotdeauna alternative pentru ele. Copilul nu se va putea lipsi complet de dulciuri. Este indicat sa gasesti variante sanatoase, facute in casa si cu cat mai putine calorii. Acelasi lucru este valabil si in cazul bauturilor. Cel mai bun dulce este dat de legume si fructe proaspate de sezon! 

Necesarul de apa: cel putin 6-8 pahare zilnic (1.5 – 2l apa). 

 

Dar cat inseamna o portie?

 

O portie de legume inseamna 75 de grame de legume, adica o ceasca de legume tocate, o jumatate de cartof mediu, o mana de salata verde, o lingura si jumatate de legume gatite (fasole, mazare, linte).

O portie de fructe este echivalentul a aproximativ 150 de grame. Un mar de marime medie, o piersica, o ceasca de fructe tocate sau o lingura si jumatate de fructe uscate.

Consumul mediu pentru un scolar cu varsta cuprinsa intre 9-11 ani este de doua portii de fructe si 4 portii de legume.

 

Cateva sfaturi importante in alimentatia sanatoasa a copilului scolar de 9- 11 ani:

 

  • Ofera-i recompense pentru degustarea unui aliment nou. Prelungeste viata copilului tau cu ajutorul unui nou aliment!
  • Limiteaza-i consumul de zahar, sare si produse din faina alba. Fii ferma si relaxata cand ii explici riscurile consumului de alimente albe! Atenţie la alergiile la produsele care contin gluten!
  • Nu restrictiona sau face presiuni rigide la consumul de zahar. Explica-i riscurile. Limitarea bine-intentionata, dar stricta a parintilor asupra consumului unui aliment interzis, cel mai probabil il vor face sa si-l doreasca si mai mult.
  • Obisnuieste-l ca mancarea gatita in casa este cea mai sanatoasa. Antreneaza toata familia in prepararea hranei!

  • Ia mesa impreuna cu familia, iar fiecare membru participa la prepararea hranei, la aducerea si servirea ei. Fa ca ora mesei sa fie una placuta! Pentru o masa buna, mai putin TV!
  • Inghetata/Prajiturile se servesc doar in oras, nu se iau si pentru acasa. Dulcele de acasa este reprezentat de fructe si ocazional de prajituri facute in casa. 
  • Nu uita! Parintii sunt responsabili de alegerea alimentelor cu care se hranesc copiii lor. Ar trebui sa fie decizia copilului de cat anume mananca. Parintii trebuie sa invete sa aibe incredere in capacitatea copiilor de a-si regla cantitatea de mancare. Citeste si: ALIMENTATIA CORECTA – REMEDIU PENTRU MAJORITATEA BOLILOR
  • Nu-i cere copilului sa manance tot din farfurie!
  • Respecta orele de masa. Fii autoritara in materie de stil de viata pentru copilul tau!

Aceste recomandari sunt simple, dar de multe ori NU sunt usor de pus in practica!legume si fructe

 

Doar cand ai proprii copii ajungi sa intelegi pe deplin importanta acestor recomandari simple! Este si cazul meu, care in urma cu 10 ani nu m-as fi gandit ca o sa ajung sa studiez nutritia doar pentru ca am devenit mama.

Lucrurile nu s-au intamplat asa cum m-am asteptat.  Probabil acesta este mersul lumii, sa ne corectam noi, parintii, sa constientizam cat am gresit, pentru a putea fi un bun exemplu pentru copiii nostri.

Nu astept ziua in care copiii vor cere singuri legume si fructe fara sa nu ma mai folosesc de trucuri, dar s-au intamplat si minuni de cand exersam.

Pana atunci, ma straduiesc sa-i fac sa manance macar 5 portii de legume si fructe pe zi si va doresc succes si voua!

Share this post


  preloader